Wat is direct mail en wanneer maak je hier gebruik van?

Direct mail

Wat is direct mail? En hoe zorg je dat je dit op een goede manier kan gebruiken? Het is goed om te weten dat het gaat om een poststuk. Dit kan allerlei vormen aannemen. Denk bijvoorbeeld aan een confetti kaart. Het is wel heel geschikt om mensen daarmee persoonlijk te benaderen. Dit betekent niet dat het ook echt om één op één post gaat. Je kan ook een grotere groep ontvangers op deze manier op persoonlijke wijze benaderen. Er zit echter meer achter.

Het doel van direct mail

Als je je afvraag wat direct mail is, dan vraag je je ook af wat het doel ervan is. Het doel is altijd om antwoord terug te krijgen. De vorm van dit antwoord kan wel verschillen. Het kan bijvoorbeeld om een aan- of verkoop gaan. Het kan ook om het maken van een afspraak gaan. Of om het doen van een donatie. Dit zijn stuk voor stuk mogelijkheden die je wilt benutten door van direct mail gebruik te maken. Zo kan je er dus al snel veel mee doen.

Zakelijk of persoonlijk?

Direct mail is vaak een middel dat voor zakelijke doelen wordt ingezet. Het kan helpen bij branding. Het is oom een manier om voor informatie te zorgen. Dit kan dus allemaal ook heel aantrekkelijk zijn. Het is echter lang niet altijd zo dat dit alleen maar voor zakelijke doelen wordt ingezet. Direct mail werkt namelijk net zo goed als het om persoonlijke communicatie gaat. Ook dan zijn er genoeg poststukken in de juiste vorm te vinden die je kan gebruiken.

Wanneer zet je het in?

Nu je weet wat direct mail is, is het ook goed om te bekijken hoe je het kan inzetten. Je kan er leads en klanten mee genereren. Dat is echter niet het enige. Je kan er ook oude banden mee aanhalen. Doordat je een echt poststuk stuurt, zorg je ook direct voor een bepaalde mate van binding. Dit kom doordat de ontvanger erdoor verrast wordt. Waardoor het effect van de post net wat groter is. Dit is een groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld een e-mail sturen. Dit wordt vaak vergeten. Offline post is vaak meer welkom dan online advertenties.

De juiste vorm kiezen

Direct mail kan van alles zijn. Het is daarom juist ook belangrijk om er op die manier naar te kijken. Het is leuk om ermee aan de slag te gaan. Bovendien kan je er al je creativiteit in kwijt. Waardoor je dus ook altijd met een verrassende vorm kan komen. Dit maakt de nieuwe, maar ook de oude klanten vaak enthousiast. Waardoor je direct reacties mag verwachten. Om op die manier dus ook zakelijk direct verder te kunnen komen. Wel is het zo dat online opvolging dan juist wel heel goed werkt.

Heel veel verschillende mogelijkheden

Wat direct mail is, daar verschillen de meningen nog wel over. Voorheen ging het vooral om brochures en flyers. Tegenwoordig zijn er echter heel veel meer mogelijkheden. Dit komt onder andere doordat gepersonaliseerd printen veel gemakkelijker is geworden. Daardoor kan heel gericht worden gewerkt aan elke ontvanger afzonderlijk. Dit betekent dus ook dat de content veel meer dynamisch is geworden. Het is niet perse meer zo dat de mail aan de grote massa gericht is.

Zo maak je het

Wil je zelf ook met direct mail werken? Dan is het goed om te weten hoe je dit aan moet pakken. Het hoeft niet heel lastig te zijn om hier het maximale uit te halen. Juist ook omdat er zoveel mogelijkheden zijn, kan je een mailing heel effectief maken. Je kan er bijvoorbeeld direct een cadeau bij stoppen, of je kiest voor een afwijkende vorm. Dit maakt het dus ook wel heel interessant om direct een campagne op te zetten. Je zal eigenlijk direct al merken dat dit effect heeft.

Wat is direct mail en wanneer maak je hier gebruik van?
Schuiven naar boven