Is online winkelen echt beter dan winkelen in de winkel?

Online inkopen

Online winkelen heeft veel voordelen. Vaak kun je online goedkopere aanbiedingen vinden. Maar het wordt onpraktisch als je dingen terug moet sturen. Soms is een winkel een betere keuze. Internet maakt het mogelijk: je zit lekker thuis op de bank, pakt een laptop en gaat winkelen. Of het nu gaat om kleding, boeken, boodschappen of medicijnen – online handel in Duitsland is booming. Volgens de digitale vereniging Bitkom winkelt elke vijfde internetgebruiker meerdere keren per week of zelfs dagelijks online.

De voordelen: Consumenten kunnen onafhankelijk van de winkelopeningstijden winkelen en de goederen worden thuisbezorgd. Ook zijn prijzen vaak makkelijk te vergelijken op internet en zijn er dus goedkope aanbiedingen te vinden. Volgens een Bitkom-enquĂȘte vond 52 procent van de consumenten het goedkoper om online te winkelen dan in winkels.

De klant kan de goederen in de winkel uitproberen

Iedereen die een winkel binnenstapt, kan profiteren van een van de voordelen van fysieke detailhandel: in de winkel heeft de klant de goederen voor zijn ogen. “Het is anders dan naar de foto’s van de producten op internet kijken”, zegt Tryba. De klant kan de goederen ook voelen en passen.

Maar ook geldt: een aankoop is een aankoop. Omdat goederen die vrij zijn van gebreken alleen door klanten kunnen worden geretourneerd als een gebaar van goede wil. Als je producten die je in de winkel hebt gekocht niet bevalt, hoeft de winkelier ze niet terug te nemen. Het garantierecht is alleen van toepassing op defecte goederen. Voor online aankopen geldt een herroepingsrecht van 14 dagen In de online detailhandel is dat anders: hier krijgen klanten vaak producten in verschillende maten thuisgestuurd. Het is nu al duidelijk: de klant stuurt een deel van de bestelde goederen terug, namelijk de stukken die niet passen.

De achtergrond: Iedereen die producten op internet bestelt, heeft meestal een herroepingsrecht van 14 dagen. Dit betekent dat klanten de goederen binnen deze termijn zonder opgaaf van reden kunnen retourneren en hun geld terug kunnen krijgen.

De hopeloze strijd van online retailers tegen de retourstroom “In principe is het het recht van de klant om goederen die op internet zijn gekocht in het kader van het herroepingsrecht te retourneren”.

Retourneren is onderdeel van het dagelijks leven van online retailers. Nu worden ze echter steeds meer een probleem. Wetenschappers van de Universiteit van Bamberg hebben vastgesteld dat Duitsers elk zesde pakket dat ze online bestellen retourneren. Vorig jaar waren dat 280 miljoen pakketten en 487 miljoen artikelen. Bij kleding en schoenen gaat bijna de helft van de pakketten terug naar de afzender.

Is online winkelen echt beter dan winkelen in de winkel?
Schuiven naar boven